Naar hoofdinhoud
Logo Willebroek - terug naar homepagina
Menu
  • Leven & reizen
    • Attesten, uittreksels en bewijzen
    • Geboorte
    • Huwelijk
    • Identiteit
    • Niet-Belgen
    • Overlijden
    • Reizen
    • Rijbewijs
    • Verhuizen
    • Wettigen en eensluitend verklaren
  • Wonen & werken
    • Afval
    • Bouwen en verbouwen
    • Klimaat en duurzaamheid
    • Markten en kermissen
    • Milieu en natuur
    • Mobiliteit
    • Ondernemen
    • Openbare werken
    • Vacatures
    • Verhuizen
    • Willebroekbon
    • Wonen
  • VRIJE TIJD & ONDERWIJS
    • Bezoek Willebroek
    • Bibliotheek
    • CC De Ster
    • Cultuur en erfgoed
    • Evenementen
    • Huis van de Vrije Tijd
    • Jeugd
    • Onderwijs
    • Senioren
    • Sport
    • Verenigingen
    • Vrijetijdspas
    • Vrijwilligers
    • Webshop
    • Zaal- en terreinverhuur
  • WELZIJN & ZORG
    • Buitenschoolse kinderopvang 't Appelboompje
    • Huis van het Kind
    • Kinderdagverblijf 't Bengelhuisje
    • Lokaal Dienstencentrum De Wilg
    • Lokaal opvanginitiatief (LOI)
    • Samenleven
    • Sociale dienstverlening
    • Sociale economie
    • Sociale huisvesting
    • Thuiszorg
    • Welzijnsloket
    • Woonzorgcentrum Ten Weldebrouc
    • Zorgparkeren
  • OVER WILLEBROEK
    • Beleid
    • Bestuur
    • Communicatie
    • Gemeentelijke diensten
    • Stratenplan
    • Veiligheid en preventie
    • Verzekering
    • Willebroek Wil Wat
    • Willebroek in cijfers
    • Willebroekbon
  • Contact

FacebookTwitterInstagramYoutube

Kruimelpad

  1. Home
  2. Leven & reizen
  3. Akte van overlijden
Wat

Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.

    Voorwaarden

    Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen:

    • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
    • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

    Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

    Voor akten van overlijden wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

    • de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
    • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
    • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
    • de erfgenamen
    • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

    Als de akte meer dan 50 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
    Openbare aktes kan u ook kosteloos zelf raadplegen op www.genealogischebronnenrivierenland.be

    Procedure

    De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.

    Je kan een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur. Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen via het e-loket van de gemeente.

    Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

    Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?

    In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

    Heb je een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

    De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

    Meer informatie over legalisatie en apostille

    Wat moet je meebrengen?

    Als je het document zelf ophaalt:

    • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

    Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

    • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
    • jouw eigen identiteitskaart.

    Als je een gerechtvaardigd belang moet aantonen om een afschrift of uittreksel te verkrijgen, dan moet je ook een bewijs van gerechtvaardigd belang toevoegen bij jouw aanvraag, bv. een onderhands mandaat van de betrokken persoon.

    Vraag online aan

    Enkel op afspraak

    Onze diensten werken enkel op afspraak.
    Een afspraak maken kan:

    • online
    • telefonisch op 0800 9 2830 (gratis)
    • via info@willebroek.be

    Burgerteam

    Pastorijstraat 12830 WillebroekAntwerp Belgium

    Telefoonnummer

    03 866 90 10

    E-mailadres

    burgerteam@willebroek.be
    Openingsuren
    Vandaag
    09:00 - 12:00
    16:00 - 19:30
    Vandaag
    Open van 09:00 tot 12:00
    en van 16:00 tot 19:30
    Morgen
    Open van 09:00 tot 12:00
    Marker
    Pastorijstraat 1
    ×
    +−
    Leaflet | Map data © OpenStreetMap contributors

    Mis niets uit Willebroek

    Ontvang wekelijks onze nieuwsberichten en de leukste evenementen in je mailbox

    Schrijf me in

    logo - cc De Ster

    logo - bibliotheek

    logo - politie

    logo - brandweer

    CC de sterBibliotheekPolitieBrandweer

    logo - cc De Ster

    logo - bibliotheek

    CC de sterBibliotheek

    logo - politie

    logo - brandweer

    PolitieBrandweer
    • sitemap
    • privacy
    • contact