Naar hoofdinhoud
Logo Willebroek - terug naar homepagina
Menu
  • Leven & reizen
    • Attesten, uittreksels en bewijzen
    • Geboorte
    • Huwelijk
    • Identiteit
    • Niet-Belgen
    • Overlijden
    • Reizen
    • Rijbewijs
    • Verhuizen
    • Wettigen en eensluitend verklaren
  • Wonen & werken
    • Afval
    • Bouwen en verbouwen
    • Klimaat en duurzaamheid
    • Markten en kermissen
    • Milieu en natuur
    • Mobiliteit
    • Ondernemen
    • Openbare werken
    • Vacatures
    • Verhuizen
    • Willebroekbon
    • Wonen
  • VRIJE TIJD & ONDERWIJS
    • Bezoek Willebroek
    • Bibliotheek
    • CC De Ster
    • Cultuur en erfgoed
    • Evenementen
    • Huis van de Vrije Tijd
    • Jeugd
    • Onderwijs
    • Senioren
    • Sport
    • Verenigingen
    • Vrijetijdspas
    • Vrijwilligers
    • Webshop
    • Zaal- en terreinverhuur
  • WELZIJN & ZORG
    • Buitenschoolse kinderopvang 't Appelboompje
    • Huis van het Kind
    • Kinderdagverblijf 't Bengelhuisje
    • Lokaal Dienstencentrum De Wilg
    • Lokaal opvanginitiatief (LOI)
    • Samenleven
    • Sociale dienstverlening
    • Sociale economie
    • Sociale huisvesting
    • Thuiszorg
    • Welzijnsloket
    • Woonzorgcentrum Ten Weldebrouc
    • Zorgparkeren
  • OVER WILLEBROEK
    • Beleid
    • Bestuur
    • Communicatie
    • Gemeentelijke diensten
    • Stratenplan
    • Veiligheid en preventie
    • Verzekering
    • Willebroek Wil Wat
    • Willebroek in cijfers
    • Willebroekbon
  • Contact

FacebookTwitterInstagramYoutube

Kruimelpad

  1. Home
  2. Leven & reizen
  3. Akte van adoptie
Vraag online aanMaak een afspraak
Wat

De akte van adoptie wordt opgesteld door de ambtenaar van de burgerlijke stand op basis van een adoptievonnis of arrest. Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de akte aanvragen.

Voorwaarden

De akte van adoptie vermeldt:

  • de naam, voornamen, geboorteplaats en -datum van de adoptanten alsook van de geadopteerde
  • de nieuwe naam en, in voorkomend geval, de nieuwe voornaam van de geadopteerde na de adoptie
  • de soort van adoptie: gewone of volle adoptie
  • in voorkomend geval, de datum van de erkenning van de buitenlandse adoptie door de federale centrale autoriteit.

Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de akte aanvragen:

  • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
  • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Voor akten van adoptie wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

  • de personen op wie de akte betrekking heeft (adoptieouders en geadopteerde)
  • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • als ze een gerechtvaardigd belang kunnen aantonen:
    • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
    • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in de eerste graad
    • erfgenamen.

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

Procedure

Je kan een afschrift of een uittreksel van een akte van adoptie aanvragen in de gemeente waar de erkenning werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:

  • via het e-loket van jouw gemeente
  • of via de attestenpagina van ‘Mijn Burgerprofiel’.

Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

Heb je een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

Meer informatie over legalisatie en apostille

Wat moet je meebrengen?

Als je het document zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.

Als je een gerechtvaardigd belang moet aantonen om een afschrift of uittreksel te verkrijgen, dan moet je ook een bewijs van gerechtvaardigd belang toevoegen bij jouw aanvraag, bv. een onderhands mandaat van de betrokken persoon.

Enkel op afspraak

Onze diensten werken enkel op afspraak.
Een afspraak maken kan:

  • online
  • telefonisch op 0800 9 2830 (gratis)
  • via info@willebroek.be

Burgerteam

Pastorijstraat 12830 WillebroekAntwerp Belgium

Telefoonnummer

03 866 90 10

E-mailadres

burgerteam@willebroek.be
Openingsuren
Vandaag
Gesloten
Vandaag
Gesloten
Morgen
Open van 09:00 tot 12:00
Marker
Pastorijstraat 1
×
+−
Leaflet | Map data © OpenStreetMap contributors

Mis niets uit Willebroek

Ontvang wekelijks onze nieuwsberichten en de leukste evenementen in je mailbox

Schrijf me in

logo - cc De Ster

logo - bibliotheek

logo - politie

logo - brandweer

CC de sterBibliotheekPolitieBrandweer

logo - cc De Ster

logo - bibliotheek

CC de sterBibliotheek

logo - politie

logo - brandweer

PolitieBrandweer
  • sitemap
  • privacy
  • contact