Nieuw gemeentelijk reglement op leegstand, verwaarlozing en woonkwaliteit

- 05 april 2017 -

Om eigenaars van verwaarloosde  en leegstaande gebouwen tot actie aan te moedigen,  keurde de gemeenteraad een nieuw reglement goed dat sinds 1 april 2017 van kracht is.

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 85

 

Eind vorig jaar wijzigde het Vlaams Gewest het Grond- en Pandendecreet. Sindsdien kunnen gemeenten zelf kiezen hoe zij verwaarlozing en leegstand inventariseren en belasten.

 

Wat is er nieuw?

De gemeente zal voortaan ook zelf verwaarloosde woningen en gebouwen kunnen inventariseren en belasten. Panden die ongeschikt en/of onbewoonbaar zijn zullen belast worden volgens het nieuwe reglement.

 

De jaarlijkse belasting per pand werd opgetrokken tot 3750 euro. De belasting is verschuldigd op het ogenblik dat het pand gedurende twaalf opeenvolgende maanden opgenomen is in een inventaris. Het bedrag van de belasting kan tot vier maal verhoogd worden wanneer de toestand van het pand er jaar na jaar niet op vooruit gaat.

 

Anderzijds werden sommige vrijstellingen werden dan weer uitgebreid of verfijnd. Zo zijn er vrijstellingen wanneer het pand wordt gerenoveerd (zelfs als er geen stedenbouwkundige vergunning nodig is) of als een pop-up zaak in het pand wordt toegelaten.


Heb je nog vragen?

Je kan het volledige nieuwe reglement hier terugvinden. Voor meer info kan je steeds terecht bij de dienst Wonen (wonen@willebroek.be, 03 866 90 53).

doorsturen

Organisatie Willebroek - Pastorijstraat 1  - 2830 Willebroek - Tel. 03 866 90 00 - gratis nummer 0800 92830 - Fax 03 886 16 32 - E-mail info@willebroek.be

Contact webmaster